PL logo EN
Formularz zgłoszeniowy
Szukaj |
13:00 - Przeglądy filmów (3) + rozmowy z artystami

22.04 godz. 13:00

 

1. Tomer Zirkilevich, SACHLICHE ROMANZE, DE, 2017, 08:00

 

Tomer Zirkilevich to izraelski choreograf, reżyser, tancerz i nauczyciel, zamieszkały w Berlinie. Absolwent The School of Dance Arts of Kibbutzim College, Tel-Aviv, studiował także teatr, taniec i kompozycję w Studio Play oraz The Nissan Nativ Drama Studio w ramach kursu przygotowawczego.
Twórca choreografii do Infidelity: A Love Story  / Niewierność: historia miłosna; choreograf i tancerz w spektaklach "Like Father Likes Son (Part 2), "Lovers1", wraz ze Shlomo Liebermanen oraz w “What Have I Got?”. Choreograf i reżyser utworu Auf Wiedersehn. Współtwórca i wykonawca w Tigers autorstwa Sharon Reshef Armony. Twórca i wykonawca w Like Father Likes Son (Part 1). Dyrektor artystyczny i choreograf teatralnego projektu edukacyjnego Lechaim das Leben przy współpracy ze Svetą Azriel. Stypendysta Caesarea Fund dla wybitnych studentów tańca i teatru. Laureat nagrody Oded Kotler Prize dla młodych artystów w Ashdod.
 
 

Komentarz autora:

Ciągle ten sam ja, leżący, próbujący wstać powoli

Nie mogę. Nie dziś. Zbyt ciężko…

Mówiłeś to wczoraj.

Jesteś słaby.

Etta gra. To radio czy ja?

Wstaję, upadam. Krążę. Upadam. Upadam ciężej.

Chcę się rozbić, chcę cierpieć, nie chcę pomocy, nie potrzebuję pomocy.

Muszę upaść, by móc kontynuować.

Boję się być sam…

 Słucham Etty, zdając sobie sprawę, iż mam moc, sprawuję kontrolę.

To gra, więc graj w nią! Rzuć się w wir!

Rzucam się, upadam, rozbijam się znów i znów…

Chodzenie bez celu.

Walki z Ettą.

“Kiedy odbicie w trzymanym przy ustach lusterku ujawniło łzy na mojej twarzy.”

Żadnych łez, wiem, że mogę to kontrolować, lecz nie wiem jak. To zabawne.

Nie ustawaj w upadaniu. Nie! Wstawaj, tracisz głowę!

Popadam w obłęd.

Wszystko zostaje ujawnione…

Czy chcesz usłyszeć wiersz?

 


 

 

2. Pavlo Kovach, MAM NA IMIĘ ZOJA, PL, 2018, 09:42

 

Zoja Karnauchowa jako jedna z pierwszych w Samarze aktywnie działała na polu sztuki współczesnej. Jej praca była intuicyjna, ze względu na żelazną kurtynę odcinającą ją od światowego kontekstu. Prawdopodobnie nie słyszała nigdy o pojęciu performensu, Johnie Cage’u  i jego pracy "4.33". Mimo braku dokumentacji powstało wiele mitów dotyczących jej prac. Z ust do ust wędrowały opowieści świadków "działań w obszarze", wpisując się w taoistyczną ideę, zgodnie z którą, to co niematerialne nie może być zniszczone. Miejscowi uważali ją za niezrównoważoną psychicznie. W 1956 roku na Nowy Rok wykonała wymagający fizycznie performens, który nieoczekiwanie, szczególnie dla artystki, zaczął rezonować na dużą skalę. To pierwszy w historii wypadek przekształcenia się sztuki w Cud. Po długich prześladowaniach Zoja Karnauchowa zmuszona była do emigacji do Polski, gdzie według niektórych, żyje do dziś.

 

 

 

3. Tanin Torabi, THE DÉRIVE, IR, 2017, 09:10

 

Zgłębianie problemów społecznych i kulturowych.  Na bazarze w Teheranie tancerz przemieszcza się pomiędzy ludźmi, rejestrując ich odzew i reakcje. W Iranie taniec jest zakazany.

 

Tanin Torabi طنین ترابی urodziła się w Teheranie, w Iranie, w 1992 roku. W Teheranie zyskała stopień licencjata socjologii, zaś w Irlandii ukończyła studia magisterskie z zakresu tańca współczesnego na University of Limerick. Torabi zrealizowała kilkanaście nagrodzonych filmów tanecznych oraz spektakli i obecnie pracuje jako tancerka, choreografka, a także realizuje filmy o tańcu w Iranie i Irlandii. Wśród jej najnowszych prac wyróżnić można The Dérive, Invisible Point, Ruby, Beyond the Frames and Immensity. Jej filmy zostały nagrodzone ponad piętnaście razy, a jej prace opisywane są przez dyrektorów festiwali jako buntownicze, twórcze, inspirujące, niezwykle eleganckie i poruszające, symboliczne i dojmujące, motywujące dla kobiet, ujawniające wyjątkową ambicję przeplatającą się ze złożonością osobistych i kulturowych niuansów.
 
 
 

 

 

4. Benjamin Skop, TEMPORAL LINEATION, DK, 2017, 08:58

 

Temporal Lineation to abstrakcyjny utwór analizujący percepcję ciała w ruchu. Redukcja złożonej formy ramion do prostej geometrii, linii, objawia nowy możliwy sposób postrzegania ruchu. Percepcja ruchu zostaje głębiej zakwestionowana na drodze manipulacji czasem i przestrzenią. Widz nie jest już  świadkiem linearnego upływu czasu, lecz swoistego zagmatwania, kolażu temporalnego umożliwiającego dostrzeżenie pełnych sekwencji ruchów rozwijających się jednocześnie i nakładających się na siebie.

 

W swej pracy artystycznej Benjamin Skop koncentruje się na ludzkim ruchu jako podstawowej funkcji tworzącej rzeczywistość. Artysta bada w jaki sposób ruch jest generowany w szerszym kontekście czasu i przestrzeni. Interesuje go sposób postrzegania ruchu za pośrednictwem aparatu percepcyjnego, jak również poprzez aktywne (oparte na ruchu) uczestnictwo w świecie.

„Ciekawią mnie możliwe drogi rozwoju tego, w jaki sposób rozumiemy ciało w ruchu za pośrednictwem różnych technologii, w szczególności mediów bazujących na obrazie i czasie. Fascynuje mnie przyrodzona geometria, proporcje i kształt ludzkiej anatomii, jak również to, w jaki sposób nasza fizyczność powiązana jest z otoczeniem oraz szerszym kontekstem ludzkiego życia. Być może, poprzez akty poruszania się w świecie, sami kreujemy swoistą ruchomą architekturę”.  Skop występował na wielu liczących się duńskich scenach, jak również w Szwecji, Anglii, Chinach i Francji. Po dziesięciu latach pracy tanecznej i teatralnej, Skop wykorzystuje wyniesioną wiedzę i znajomość „świata ruchu” na płaszczyźnie sztuk wizualnych. Nieustannie eksperymentując na polu fotografii, wideo, motion capture oraz technologii 3D, Skop szuka nowych sposobów realizacji, rozumienia, prezentacji i budowania nowych treści na podwalinie ruchu ciała.

 

 

5. Vitalii Shupliak, LIVE VIEW, PL, 2018, 01:39

 

Zapośredniczone spoglądanie przez ekran urządzenia, desynchronizacja rzeczywistości, obrotowość i niekontrolowane patrzenie.

Urodzony w 1993 roku na Ukrainie. Głównie działa w obszarze performance, wideo i instalacji, prowadzi też galerię “Pi”.
 
 
 
 
 
 

 

 
 
← Powrót
Następna edycja za:
-66 dni
Filmy konkursowe
Festival in out in news